Digitalisering har for alvor fået sat sit aftryk i marketingverdenen – kan det derfor stadig betale sig at udstille på messer?
Som marketingschef eller marketingsmedarbejder sidder du sikkert med flere overvejelser om, hvordan I skal markedsføre jer i fremtiden? Hvilke tiltag skal I implementere? Hvad er det mest optimale for jeres branche og virksomhed? Her er messer sikkert en af overvejelserne – MEN messer bliver ofte valgt fra på grund af arbejdet med planlægningen og det økonomiske aspekt. Det er synd! For udbyttet der kan komme af at udstille på messer, vil overskygge det hårde arbejde og bringe investeringen hjem.
Vi lever i dag i en verden, hvor digitalisering og sociale medier har fået overtaget. Hver dag bliver vi bombarderet med reklamer og annoncer på nettet. Når vi er på Facebook og scroller ned, oplever vi flere og flere sponsoreret opslag fra virksomheder, som håber de har ramt rigtigt med deres markedsføring.
Men på trods af en digital verden, så er fysisk kontakt stadig vigtig, og messer oplever fremgang. Et eksempel er Messecenteret Herning, som oplevede en stigning på 24 procent i antal besøgende på messer, og de er sikkert ikke det eneste eksempel.
Udover at flere og flere besøger messer, så er der flere grunde til, du og din virksomhed skal vælge at udstille på messer:
Møde nye kunder
At gå på messer er en ideel måde at møde nye kunder. Alt efter hvor specificeret messen er, så er det næsten sikkert, at de besøgende har en eller anden form for interesse for dine produkter. Det er et godt udgangspunkt, når de besøgende kommer forbi din stand. De vil højst sandsynlig stoppe op, og der har du mulighed for at interagere med dem op opbygge en relation. Kunden kommer altså til dig, og ikke omvendt!
Vise nye produkter
Alt efter hvilken branche du er i, så er en af de bedste måder at vise nye produkter på messer. Kunderne har mulighed for at se dem fysisk, og du har mulighed for at vise produktets features. Det er igen en unik mulighed for at skabe tætte relationer til de interesserede. Og det vil alt andet lige sælge bedre end en annonce!
Holde kontakten og vise flaget
Når du er på messen, møder du helt sikkert nogle af dine eksisterende kunder. Her har du så mulighed for at pleje disse relationer, og skabe endnu tættere kontakt og loyalitet til dem.
Hvis du står i en situation, hvor du faktisk har været på messe adskillige gange, så kan være ekstremt vigtigt, at du forsætter med det. Det er vigtigt at vise flaget, både overfor nye og eksisterende kunder. Stopper du med at deltage i en messe, som du ellers har deltaget i flere år i træk, kan dette sende et dårligt signal. Nye og eksisterende kunder kan tænke, om det går dårligt for din virksomhed, og det kan få dem til at holde sig væk fra dine produkter eller ydelser.
Markedet
Sidste grund til, at du bør udstille på messer er konkurrenterne. Hvis dine konkurrenter udstiller på messer, bør du i høj grad overveje det samme! Både for at følge med i, hvad der rører sig på markedet. Du vil få et indblik i, hvilke produkter eller ydelser konkurrenterne har, og hvilke kunder der er ovre hos dem.
Disse er blot nogle få grunde til, at du skal kraftigt overveje at udstille på messer. Føler du stadig planlægningen virker uoverskueligt? Så kontakt et udstillingsfirma, der er totalleverandør i messeløsninger. Der skal du blot fortælle om dine behov og ønsker, og de klarer benarbejdet for dig!
Nyeste stories
8. februar 2023
Ny CEO hos Expo Partner
17. januar 2023