Er det ved at være oppe over, at du skal på messe og repræsentere din virksomhed? Alt, hvad der vedrører selve din messestand, skal du ikke spekulere mere over. Det har vi fuldstændig styr på, hvis det er os, du har hyret til at designe og bygge din stand. Men hvad skal du selv huske? Og hvad må du absolut ikke glemme, når startskuddet til messen er lydt? Her står du på skud for alle de besøgende, som viser interesse for din messestand. Det giver Expo Partner dig vores bud på her.

Tænk smart og vær imødekommende

Et af de overordnede formål med at have en messestand er at indsamle nye kontakter. Og du vil unægteligt komme i kontakt med en masse forskellige mennesker, når du repræsenterer din virksomhed på en messestand. Det er derfor afgørende, at du har en plan for, hvordan du vil registrere de kontakter, som du får på messen. For én ting er at indsamle kontakter – en anden ting er at administrere dem, så det er nemt at følge op på dem bagefter.

Hav gerne et system klar, hvori du kan registrere de forskellige kontakter. Husk også at levne plads til, at du kan registrere deres interesse eller jeres aftale om fremtidig kontakt. Angiver du alene navn og mail, kan det være svært at huske, hvad jeres samtale egentlig drejede sig om.

Hav materiale klar

Når du skal fortælle og svare på spørgsmål, er det guld værd at have noget materiale, som du kan læne dig op ad, og som du kan dele ud af. En fysisk eller digital flyer eller en brochure og visitkort er et must, når du skal på messe. Og noget, som du aldrig må gå ned på.

Glem heller ikke at give alle de, der står ved din messestand, et navneskilt på. Det gør det på en og samme tid mere personligt og professionelt, når både personens eget navn og virksomhedens logo er angivet.

Tag dig god tid til alle besøgende

Det kan være nemmere sagt end gjort, hvis der er travlt på din messestand. Men glem ikke at tage dig god tid til hver enkelt besøgende, som viser interesse i din virksomhed og din stand. Gør dig altid den umage at tage dig god tid – også selvom der står flere mennesker i kø. Sæt pris på den interesse, der bliver vist, og tag dig god tid til at fortælle og svare på spørgsmål. Særligt hvis dit produkt ligger i den dyre ende af skalaen.

Husk på, at der ligger et potentiale i hver enkelt person, som besøger din stand. Hvad enten det så er som kunde, samarbejdspartner eller fremtidig medarbejder. Er det en stor messe, hvor der kommer mange besøgende, så vær hellere en mand for meget end en mand for lidt på posten.

Gå rundt til andre stande

Tiden flyver nemt afsted, når det går godt, og der kommer en masse besøgende forbi din stand. Men glem ikke den vigtige tur rundt på messen, hvor du selv får mulighed for at se, hvad der rører sig hos de andre virksomheder. Her har du en gylden chance for at få en snak med en konkurrerende virksomhed eller en potentiel samarbejdspartner.

Vær helt skarp på hvem, der skal hvad hvornår, på din messestand. Så kan du nemmere finde tid til selv at komme rundt på messen og få en masse værdifulde input.

Hav styr på det tekniske

Det sidste punkt på listen giver måske sig selv – men det gør det ikke mindre vigtigt. Husk at komme i god tid før messen åbner for besøgende, så du kan nå at tjekke op på, at alt spiller. Teknik er og bliver en drilsk størrelse, som kan volde problemer fra tid til anden. Og har du brugt tid og penge på en fancy robot eller en kæmpe LED-skærm, falder det hurtigt til jorden, hvis det ikke virker optimalt.

Så tjek hellere en gang for meget end for lidt, at der er styr på alt det tekniske. Og husk at komme i så god tid, at du har tid til at få det fikset, hvis der er problemer.

 

I forrig indlæg tog vi et kig på, hvad du skal være opmærksom på inden messen.   

Læs mere i vores messeguide HER